LEXO PA REKLAMA!

SHKARKO APP

How did Instagram change the tourism industry?

2023-05-23 08:21:00, Trending CNA
How did Instagram change the tourism industry?
Illustrative photo

Social media influencers and hashtags have changed vacation destinations, and not always for the better.

As the weather warms up on the Spanish island of Majorca, hundreds of tourists start flocking to Calo des Moro beach every day. The rush to experience the famous beach is so frantic that there is no room on the narrow strip of sand to spread out a towel. Queues form as people wait their turn to see the stunning blue waters, though many simply give up, not wanting to waste their vacation time queuing.

Crowded beaches are a common sight in Majorca, one of Europe's most popular holiday destinations. Calo des Moro, however, is an extreme case and many believe Instagram is to blame. A search of the social media platform reveals tens of thousands of photos of the beach looking deserted, its blue waters glistening in the sun. An Instagram influencer would have no idea that reality is actually far from this peaceful scene.

In search of the perfect vacation photo

How did Instagram change the tourism industry?

Since the launch of Instagram in 2010, the same phenomenon has appeared time and time again: following in the footsteps of influencers, tourists search for the perfect vacation photo, flocking to places that were much less popular than they are now.

Sometimes, the consequences are drastic. For example, the Koenigbach waterfall in the Berchtesgadener Land region of Bavaria was forced to close to visitors after the growing number of day-trippers entering the area's natural pools endangered the ecosystem's balance.

Tourists have said in surveys that they are often encouraged to imitate photos on Instagram, and indeed the platform plays an important role in their decision for or against a particular destination. Online travel agency Expedia, for example, found that 50% of people under the age of 40 use social media for travel inspiration, preferring it to traditional channels like TV shows or magazines.

Inspiration from others 

"Instagram definitely serves as a source of inspiration for vacationers," says Maike Ovens of the Social Media Academy for Travel and Tourism in the Hesse region of Germany. She adds that the platform plays an important role, especially when people are researching destinations. Many today no longer use search engines like Google to find information on where to go on vacation, but instead search with hashtags on Instagram. "That's where they look to see what they have to do." do locally," says Ovens. "If you're not represented on 'Instagram,' you're not going to be discovered." For tourism companies as well as destinations, there is essentially no way out of the platform.

Kështu e sheh edhe Shoqata Gjermane e Hoteleve dhe Restoranteve (DEHOGA). "Komunikimi që synon grupe specifike të synuara që përfshin të gjitha degët e nevojshme është më i rëndësishëm sot më shumë se kurrë më parë," tha një zëdhënëse për DW. Ajo shtoi se rekomandimet dhe përvojat e pushimeve të miqve dhe të njohurve kanë gjithashtu një ndikim të madh në vendosjen se ku do të shkoni me pushime. Nuk është befasi që shumica e operatorëve turistikë dhe agjencive të udhëtimit përdorin "Instagram"-in për të rritur klientët.

Një instalim si sfond fotografik

How did Instagram change the tourism industry?

"Për ne, 'Instagram'-i është një kanal i rëndësishëm komunikimi për t'u dhënë njerëzve ndjenjën e udhëtimit," thotë Michael Faber, i cili drejton tri agjenci udhëtimesh në rajonet Hunsrueck dhe Mosel të Gjermanisë. Punonjësit e tij ngarkojnë fotografi të reja çdo ditë dhe përfshijnë sugjerime shumë specifike se ku mund të jenë pushimet e ardhshme - për shembull, në Luginën Zillertal në Tirol.

Atje, hoteli me pesë yje Stock Resort gjithashtu e ka njohur prej kohësh rëndësinë e "Instagram"-it. Ai vendosi një skulpturë gjigante prej hekuri të një palë krahësh të mëdhenj në tarracën e hotelit për të inkurajuar njerëzit të bënin foto. "Qëllimi ishte krijimi i një sfondi që të ftuarit do të ishin të lumtur të bënin foto përpara; me qëllimin e fundit, natyrisht, që këto foto do të shpërndaheshin në 'Instagram'”, thotë Barbara Mitterer nga departamenti i marketingut të hotelit.

Pak më në jug, në liqenin Garda të Italisë, Natasha Bontadi, përgjegjëse për aktivitetet e mediave sociale të Bordit të Turizmit Garda Trentino, përdor gjithashtu "Instagram"-in. Bontadi përdor platformën për të nxitur kureshtjen e njerëzve për rajonin, thotë ajo, duke paraqitur fakte pak të njohura për rajonin dhe duke postuar foto të vendeve të fshehura dhe panorama mahnitëse. "Ne shmangim të flasim për zona të njohura që tashmë janë pika të nxehta turistike. Për këtë qëllim, tha ajo, ata gjithashtu punojnë ngushtë me influencuesit për të ndihmuar në përcjelljen e mesazhit të dëshiruar.  

Fuqia e pamasë e fotografive

How did Instagram change the tourism industry?

"Shumë destinacione nuk duan turizmin masiv, por më tepër turizmin e menaxhuar me cilësi të lartë," thotë Julia Stubenböck, drejtoreshë menaxhuese e agjencisë së marketingut të destinacioneve Piroth Kommunikation në Mynih, e cila planifikon aktivitete të lidhura me mediat sociale për destinacionet turistike, ndër të tjera. "Fuqia e imazheve është e pamasë. Ju mund të shpjegoni diçka, por gjithashtu mund ta tregoni atë." Kjo shpesh funksionon shumë mirë, thotë ajo, veçanërisht me 'Instagram'-in pasi është krijuar për të ndarë fotografi. Platformat e mediave sociale si 'TikTok' dhe 'Instagram' kanë rritur ndjeshëm opsionet e marketingut që synojnë destinacionet dhe kompanitë turistike. Disa grupe të synuara, veçanërisht mijëvjeçarët dhe udhëtarët e Gen Z, thjesht mund të arrihen shumë më mirë me platformat e mediave sociale.

Stubenböck doesn't believe that people naively fall for overly embellished Instagram photos, believing that their vacations will be just as perfect. In fact, she says the trend is currently going in the other direction and that "the sensitivity to the fact that you can't believe everything you see on 'Instagram' is growing."

However, there is not much evidence of this in Majorca these days. Calo des Moro beach is likely to be packed with tourists again this summer. Anyone hoping to get the perfect Instagram photo there may just be disappointed./ DW

Lajmet e fundit nga