web counter
LEXO PA REKLAMA!

SHKARKO APP

E fundit!

x

Researchers warn/ Ready-made foods seriously damage brain functions

2022-08-09 08:43:32, Shëndeti CNA

Researchers warn/ Ready-made foods seriously damage brain functions

Researchers warn that ready-made and packaged foods often contain flavorings, colorings, preservatives or other additives, which are "an ideal combination" to cause various diseases.

A recent study presented at the Alzheimer's Association International Conference in San Diego showed that processed foods such as cookies, ready meals, pizza, processed cheese, instant soups, frozen meals, ice cream, candy, soft drinks, and carbonated drinks and fast food affect the rapid decline of brain skills.

Researchers warn/ Ready-made foods seriously damage brain functions

"Nuk është sekret që shëndeti fizik dhe mendor-konjitiv janë të lidhur ngushtë me njëri-tjetrin, prandaj gjetjet e ketij studimi nuk janë çudi”, tha Rafael Perez-Escamilla, profesor i shëndetit publik në Universitetin Yale.

Ushqimet e përpunuara dhe të paketuara rrisin edhe rrezikun e kancerit. Sipas studiuesve konsumi i shpeshtë i ushqimeve të tilla e rrit me një të katërten rrezikun për t'u sëmurur me kancer.

Researchers warn/ Ready-made foods seriously damage brain functions

Sipas një studimi të zhvilluar në Francë në kuadër të të cilit u analizuan mënyrat e ushqimit të 105 mijë vetëve gjatë një periudhe tremujore, rezultoi që ata që hanin ushqim shumë të përpunuar ishin 23% më të predispozuar për t'u prekur nga ndonjë lloj kanceri krahasuar me ata që hanin më pak ushqime të përpunuara.

Ushqime "të përpunuara" dhe "tejet të përpunuara"

Foods preserved using salt or vinegar are called "processed" foods, while those prepared in factories using flavorings, preservatives and other additives are called "highly processed" foods./DW





Lajmet e fundit nga